07 maart 2019
geschreven door Johanna Swinkels

 

Hoe kom ik er weer uit ?

Het terecht komen in een burn out heeft er jaren over gedaan. Dus denk nu niet dat je na een paar weken of maanden er weer terug bovenop bent. Na een paar maanden komt je systeem eindelijk een beetje tot rust, het lichaam en je denken gaan zich dan pas wat ontspannen. Probeer de eerste maanden bezig te zijn met hobby's, rusten en wandelen en zeker niet teveel prikkels. En je gaat zelf voelen na een aantal maanden,( en dat kan bij de een na twee maanden zijn, bij de ander pas na een half jaar of een jaar) of je weer terug de energie hebt om je te gaan heroriënteren op een opleiding of cursus of ander werk, of je oude werk maar misschien met minder uren of op een andere afdeling wat beter bij jou past. In deze periode is het vaak goed om dit samen met een coach te bekijken en uit te zoeken wat jouw kwaliteiten zijn en ook jouw waarden. Vaak beslissen mensen na herstel van een burn out om heel ander werk te gaan doen, of parttime te gaan werken, of werk te gaan doen wat minder van hen vraagt om zodoende meer tijd te kunnen besteden aan zichzelf en zaken waar ze echt plezier van krijgen. In de periode dat je tijdens je burn out thuis zit wordt je je weer meer bewust wat echt belangrijk is in jouw leven en daar wil je dan alleen nog maar meer van ! Als Life coach ondersteun ik jou om je natuurlijke balans weer terug te herstellen.

Stap 1: geef toe dat je opgebrand bent en dat de burn out in je leven groeit en gedijt. Je voelt je psychisch en lichamelijk uitgeput.

Stap 2: Onderzoek eerst waardoor je overbelast bent.

Stap 3: Ga met je werkgever, collega's, gezin, partner en vrienden bij elkaar zitten en praat openlijk over je gevoelens. Wat kan er veranderen ?

Stap 4: Zoek ontspanningoefeningen, en zoek hulp bij een coach of therapeut en onderhoud je sociale contacten.

Stap 5: Heb de moed om een leven te leiden waarbij je trouw bent aan jezelf. Het is jouw leven, kies bewust, kies wijs, kies eerlijk, kies geluk.