06 juni 2016
geschreven door Johanna Swinkels

 

(Vervolgpagina) Hoe een Burn-Out te helen

Tweede stap: Onderzoek eerst waardoor je overbelast bent.

  • Hoe hoog is je dagelijkse werkbelasting?
  • Hoeveel zeggenschap heb je over je werkindeling?
  • Krijg je genoeg waardering en genoeg positieve feedback?
  • Hoe zijn de relaties op je werkplek?
  • Voel je je eerlijk en met respect behandeld?
  • Vind je je werk zinvol en sluit het aan bij je eigen waarden?
  • Voel je evenwicht en waardering in je liefdesrelatie?

Welk beeld van jezelf wil je absoluut in stand houden en wat zou er kunnen gebeuren als je het veranderde? Welke belemmerende overtuigingen houden je vast in de oude situatie? Hoe zou de situatie eruit kunnen zien vanuit een andere positieve overtuiging? Heb begrip en waardering voor jezelf, en voel het respect wat je krijgt voor jezelf als je leeft vanuit je eigen missie.

Derde stap: Ga met je gezin, je partner en je vrienden bij elkaar zitten en praat openlijk over je gevoelens. Maak samen een plan voor een nieuwe werkverdeling in je relatie of het gezin. Ook je leidinggevenden hebben er belang bij om je als waardevolle kracht te behouden. Ga bovendien goed na of je werkwijze ook echt bij je past. Misschien pas je beter op een andere afdeling of in een andere functie waardoor je je kwaliteiten en talenten beter kan inzetten. Daardoor zal je veel beter gemotiveerd zijn om je werk met veel enthousiasme en energie uit te voeren. Ook je collega's zullen dit ervaren en dit zorgt bij tot een betere sfeer op het werk.

Vierde stap: Plan je vrije tijd goed zodat deze een goed evenwicht vormen voor de permanente overbelasting en helpen de stress te reduceren. Bedenk wat je vroeger graag deed en welke activiteiten je weer graag zou oppakken. Je zou ook kunnen denken aan ontspanningsactiviteiten zoals yoga, qi-gong, tai-chi en meditatie. Zij geven meer rust en ontspanning en het is makkelijk toe te passen in je dagelijkse leven wanneer je je meer gespannen voelt. Ook de ondersteuning van een coach of een therapeut kunnen je helpen in deze moeilijke tijd om je waarden en kwaliteiten weer terug te vinden en een positieve visie op het "nu" en de nieuwe weg die je wilt gaan te bieden. Zoek hulp voordat het te laat is. En onderhoud je sociale contacten met je vrienden, laat je door anderen raken.

Vijfde stap: Leer dat je als persoon meer bent dan de optelsom van je prestaties. Je bent partner, vriend(in), moeder/vader, zin zoekende en nog veel meer en ook deze delen van je persoonlijkheid willen de ruimte krijgen. Heb de moed om een leven te leiden waarbij je trouw bent aan jezelf, in plaats van te leven volgens de verwachting van anderen. Heb de moed om je gevoelens te uiten. Sta jezelf toe om gelukkiger te zijn, creëer meer ruimte in je leven en breng niet al je tijd door in de tredmolen van je werk. Het leven is een keuze. Het is JOUW leven. Kies bewust, kies wijs, kies eerlijk. Kies Geluk.